בדיקת שמן באופנועי דוקאטי נעשית פחות או יותר בצורה זהה בכל הדגמים, והדרך הנכונה לעשות זאת כתובה בצורה ברורה בספר המשתמש שמגיע עם כל אופנוע דוקאטי.

הערה: כל האמור לעיל נכון לדגמים של השנים האחרונות. אם יש ברשותכם אופנוע דוקאטי אספנות או משנתון ישן – הכי טוב לבדוק מול המכונאי החביב עליכם שמבין במנוע הספציפי של הכלי שלכם.

תהליך בדיקת מפלס השמן:

  1. הבדיקה נעשית תמיד כשהמנוע חם או אחרי רכיבה של לפחות 15 דקות, ואם זה בעמידה – אז רק אחרי חימום מלא של המנוע עד הפעלה של מאוורר הקירור פעמיים.
  2. לאחר שהמנוע חם מכבים אותו וכעת יש להמתין 10-15 דקות עד שהשמן ירד חזרה למקומו מחלקי המנוע השונים.
  3. מעמידים את האופנוע על משטח ישר ומפולס על שני הגלגלים שלו, ומיישרים אותו למצב עמידה (דהיינו לא על ג'ק צד).
  4. מסתכלים בחלונית השמן – גובה השמן חייב להיות בין 2 הקווים המסומנים MIN ו- MAX.
  5. אם מפלס השמן בבדיקה זו נמצא מתחת לקו ה- MIN מומלץ לוודא על ידי מבט נוסף ובדיקה שהאופנוע אכן עומד במצב ישר על משטח אופקי מפולס. אם באמת חסר שמן יש להוסיף שמן דרך פתח מילוי השמן אבל לעולם אין למלא כמות גדולה בבת-אחת אלא למלא בכל פעם כמה עשרות סמ"ק, ולבדוק שוב. בעת הצורך מוסיפים עוד כמה עשרות סמ"ק וחוזר חלילה.

דגשים חשובים מאוד:

  • בדקו את גובה מפלס השמן בהתאם להנחיות דוקאטי
  • רכיבה עם במצב חוסר שמן במנוע פוגעת במנוע
  • בעת מילוי שמן (באופן עצמי או במוסך) חשוב מאוד להקפיד להשתמש באותו שמן שכבר נמצא במנוע
  • בעת מילוי שמן (באופן עצמי או במוסך) חשוב מאוד להקפיד על שמן מהסוג והתקן המומלץ על ידי דוקאטי
  • בכל מקרה בשום פנים ואופן אין לעבור את קו ה- MAX מחשש לפגיעה במנוע
  • השמן במנוע הוא "הדם" של האופנוע, ולכן אל תחפשו לחסוך – לא בתדירות ההחלפה ולא באיכות השמן
  • שמן ההרצה שאיתו מגיע האופנוע כשהוא חדש חייב להיות מוחלף בשמן איכותי חדש לאחר סיום ההרצה

אם אתם מתקשים לבצע את הבדיקה בעצמכם תבקשו ממישהו להחזיק את האופנוע ישר בזמן שאתם בודקים – או להיפך. לחלופין, אם יש לכם אופנוע עם ג'ק אמצע אפשר להעמיד אותו עליו.

במידה ואתם מגלים שחסר לכם שמן במנוע באופן שיטתי – כדאי לפנות אל המכונאי שלכם כדי לבדוק את הסיבה לכך.

הערה: למרות האמור לעיל ישנם דגמים מסויימים של דוקאטי שבהם אכילת שמן בכמות של כמה עשרות סמ"ק על כל 1000 ק"מ היא תהליך נורמלי, במיוחד באלפי הק"מ הראשונים של המנוע. לאחר מכן אכילת השמן אמורה להפסיק כליל.

להלן מספר דוגמאות:

אין שמן בכלל או שהמנוע קר או שהאופנוע לא מפולס

יש שמן אבל הוא נמוך מדי או שהמנוע קר או שהאופנוע לא מפולס

יש שמן והוא בדיוק בגובה הנכון בין MIN ל- MAX

יש שמן והוא קרוב ל- MAX אבל עדיין בגבול הנורמה (בהנחה שהמנוע היה חם והאופנוע מפולס)

יש יותר מדי שמן במנוע, או שהאופנוע לא מפולס

התהליך מוסבר בצורה פשוטה בספר המשתמש של האופנוע שלכם.

לדוגמה: בספר המשתמש של מולטיסטרדה 1260 מודל 2019:

לדוגמה, בספר המשתמש של פניגאלה V4S מודל 2023:

לדוגמה, בספר המשתמש של מונסטר 950 מודל 2024:

לדוגמה, בספר המשתמש של סקרמבלר אייקון מודל 2024:

בכל מקרה – אם יש ספק אין ספק – התייעצו עם מכונאי אופנועים מוסמך אם אינכם בטוחים איך לבצע בדיקת גובה מפלס שמן בעצמכם.